Saarte praostkonna sinodil osalejad Kärdla kirikus AD 2021.
Kui küsida mis on
kristliku kiriku, koguduse ja kristlase peamiseks eesmärgiks ja ülesandeks võib
selleks nimetada Jeesuse suurt misjonikäsku: ”Minge siis, tehke jüngriteks kõik
rahvad, ristides neid Isa ja Poja ja Püha Vaimu nimesse ja õpetades neid pidama
kõike, mida mina olen teil käskinud! Ja vaata, mina olen iga päev teie juures
ajastu lõpuni.” Mt 28: 19-20
Eelmisel aastal võeti
vastu EELK misjonistrateegia, mille sõnul on kirik on olemas tänu Jumala
armastusele, see on tema missioon –– missio Dei. Jumalal on plaan oma looduga,
inimkonnaga, meie igaühega. Jumal tahab, et “kõik inimesed pääseksid ja
tuleksid tõe tundmisele, “ nagu kirjutab apostel Paulus (1Tm 2:4). Selleks on
Jumal läkitanud oma Poja, et “ükski, kes temasse usub, ei hukkuks, vaid et tal
oleks igavene elu” (Jh 3:16). “Aga kuidas nad saaksid uskuda sellesse, kellest
nad ei ole kuulnud? Kuidas nad saaksid kuulda ilma kuulutajata?” küsib apostel
Paulus (Rm 10:14). See küsimus on suunatud meile.
Möödunud aasta sügisel
kogunes mitmel korral EELK Misjonistrateegia toimkond, kes kaasas kiriku ees
seisvate olulisemat eesmärkide saavutamiseks teadlaste töörühma, kes pidasid
novembris sellesisuise pikema arutelu, mida soovin siinkohal refereerida ja oma
aruandes vaadata mitte niivõrd lähiminevikku kui lähitulevikku, lootuses, et
sellest oleks kasu nii uutele kui taas valitud koguduste sinodisaadikutele,
vaimulikele ja töötegijatee.
Väheneva rahvastiku ja
kahaneva kiriku liikmeskonna olukorras, on kiriku ja koguduse ülesanne
keskenduda temale omase ehk olulisima ülesande täitmisele, kasutades enda
kasutuse olevad ressursse selle eesmärgi täitmiseks.
Kirik peaks oma sõnumi
kuulutamisel ja inimeste kõnetamisel keskenduma nende individuaalsetele
(vaimsetele) vajadustele, lähtuma üksikindiviidi tasandist. Seda seetõttu,
et just isikliku „nõudmine-pakkumine“ tasandil toimib kaasaegse vaba
ühiskond oma erinevate arvamuste ja uskumustega.
Kirik peaks igal juhul
väljendama oma arvamust ühiskonnas toimuva kohta, et inimesed teaks, mis on kiriku seisukoht ühes
või teises küsimuses. Nii nagu seda teeb näiteks oma avatuses peapiiskop. Iga
kord ei pruugigi inimene kiriku seisukohtadega nõustuda, aga vähemalt on teada,
mida kirik arvab.
Kui ühiskonnas valitseb
arvamuste paljusus, esineb seda ka kirikus. See ei ole iseenesest halb, kui me
suudame olla põhilises sama meelt. Kui me nõustuda Apostlikus ja Nikaia
usutunnistuses väljendatuga, suudame teha koostööd nii ühe kiriku sees, kui ka
üle erinevate kirikute piiride. Neli evangelisti annavad edasi Jeesuse
elu ja tegevust kohati erinevalt, kuid ühes on sama meelt. Jeesus on Issand,
kes on meie Päästja ja Lunastaja.
Mida üldiselt inimesed
kirikult tahavad?
See mida inimesed
kirikult ootavad võib jagada valdavalt nelja erinevasse gruppi:
1. inimesed otsivad
vaimseid, religioosseid lahendusi (seletusi) tervisemuredele.
2. inimesed otsivad
vaimseid, religioosseid lahendusi (seletusi) suhtemuredele.
3. inimesed otsivad
lahendusi (seletusi) toimetulekuprobleemidele (rahalised probleemid sotsiaalsed
probleemid jne).
4. inimesed otsivad
vastuseid eksistentsiaalsetele küsimustele.
Kui kirik otsib vastuseid
nendele küsimustele, saab ta aidata toime tulla tunnetega, aidata
inimesel mõtestada seda olukorda (kriisi), millesse ta on sattunud,
anda siht silme ette, mida mööda minnes jõuaks ta lahenduseni. Kirik ei saa
pakkuda alati lahendusi aga saab anda mõtestatust, aidata tunnetega toime
tulla. Mured, kriisid ja õnnetused panevad inimese mõtlema eksistentsiaalsete
küsimuste üle ja kui küsimustele vastust ei saa, siis nad lähevad kirikust
ära.
Kirik ja usk peaksid taas
saama loomulikuks osaks inimese igapäevast. Kui kõik eluvaldkonnad on
mõtestatud religioosselt, siis tal on vajadus seal „pühas ruumis“ viibida. Siis
muutub ka kirikus käimine mõttekaks. Põhiline küsimus, millele tuleb vastata,
on tunda otsijate hingeelu ja osata temale vastata.
Ühiselt üksikule.
Kui pandeemia ja
piirangute aastatel on ka koguduste tegevused on olnud piiratud, on senisest
enam muutunud oluliseks ka ühe isiku tähendus. Nii ei saa olla eesmärgiks maht
vaid kvaliteet. See ei tähenda, et vaimulik peab ise tegelema igaühega
individuaalselt. See pole võimalik, sest otsijaid palju. Aga seda saab
teha toetus või väikegrupi formaadis. Väiksemas grupis ei ole
inimene anonüümne, tema lugu teatakse ja tema lugu hoitakse, ta ise on isikuna
tuntud, oodatud ja oluline. Mitte ta ei ole üks anonüümne osa koguduses, kes
tuleb pühapäeval kirikusse kus ei tunnegi teda, vaid tal on selles koguduses
oma koht, kus üksteise muret ja usku jagatakse.
Nii on koguduse
jaoks oluline väikegruppide teema! Väikegruppe peaks olema
paljudele soovidele ja vajadustele. Need võivad olla teemapõhised ja kõigile
avatud. Inimene võib sealt vabalt lahkuda või liituda, kuuluda mitmesse
korraga. Need aitavad sisse elada, usku õppida, omandada identiteeti, saada
kaasatud, usukaaslastega mõtteid vahetada ja muresid jagada jne.
Sellega tuleks alustada
juba leeriõpetuse käigus. Lasta inimestel rääkida, omavahel sõbraks
saada, soosida igasugust suhtlust, sõpruskondade teket. Ja pärast
leeri peaks see edasi kestma, näiteks aruteluringid. Et sedakaudu saaks
mõtestada oma elu. Mitte, et ma sain ristitud ja siis ongi kõik, vaid et
inimene saaks hiljem kristluse valguses mõtestada oma elu. Sellega seoses tuleb
leida paari inimest, kes on selles tegevuses vaimulikule abiks, et need grupid
oleks kristliku sisuga. Nii nagu koguduse nõukogu liikmeid tuleks valida
ennekõike nende hulgast, kes on sagedased koguduse tegevuses osalejad, saab ka
väikegrupi vabatahtlikke juhte kutsuda olemasolevate gruppide liikmete hulgast
või anda teatud ülesandeid inimestele juba leerikoolis käimise ajal.
Kristluse sügavus võib
ainult leerikursuse põhjal jääda märkamata. Kui inimene on alles ristitud, siis
on talle oluline, kuidas oma elu kristlikult mõtestada. Seda saavad jagada
need, kes on kristlikku elu elanud, kas lapsest peale või ise sellesse
süvenenud. On oluline, et nemad jagaksid omaenda elukogemust. Vaimulik saab
selles olukorras olla mentori või juhendaja rollis.
Oluline on, et vaimulik
suudaks koostada ja välja õpetada oma meeskonna. Iga koguduse nõukogu ja
juhatus on antud koguduse vaimuliku või vaimulike meeskond. Vaimulik üksi ei
suuda palju teha ja mõned tegevused olekski jätta parem teistele. Kui Kärdla
kiriku ehitamine oleks olnud üksnes koguduse õpetaja ülesanne, ei saaks me
ilmselt täna selles kaunis kiriku viibida. Vaimulike abilisi tuleb kaasata ja
koolitata nii nagu seda tegi Jeesus oma jüngritega. Nende puhul on väga
olulised ka isikuomadused. Kui vaimulik ei ole väga hea kõnemees või
„rahvamees“, siis peaks tema lähiringis olema ilmik, kes selle koorma endale
võtab. Kogudust ei esinda mitte üksnes vaimulik vaid ustavate liikmete
meeskond, kus igaühel on oma rollid vastavalt neile antud andidele.
Isiklik eeskuju ja
meie identiteet
Ajalooline kogemus
kinnitab, et üksnes need kirikud, kes lubavad mitmekesisust enda sees,
kujunevad rahvakirikuteks. Kirikud ja kogudused on kõik mingil määral erinevad
mis on meie rikkuseks kui see kõnetab inimest. Igaüks leiab oma vaimulaadile
vastava vaimuliku kodu, mitte ei kao kirikust ära.
Inimesed tahavad midagi
ära teha, et maailm oleks elamiseks parem paik. Ka kirik võib pakkuda
välja algatusi, vajaduspõhiseid väljakutseid, liikumisi. Enese väljendamise
võimalusi millegi ära tegemise läbi. Viimasest sotsioloogilisest uuringust
selgub, et kohalike koguduste praktilistest tegevustes on valmis osalema märksa
suurem hulk inimesi, kui on nende koguduse endi liikmeskond. Eesmärk võib olla
nii vaimne kui füüsiline. Kui mõne misjonäri elutööks on kujunenud vaid ühe
inimese ristimine, siis võin kinnitada, et jooksurajalt olen mina kutsunud
kirikusse vähemalt ühe inimese, kes on äsja valitud koguduse nõukogu ja
juhatuse liikmeks. Minu näide vaid kinnitab reeglit, et mitte ainult vaimulikud
vaid iga kristlane peaks minema välja oma elu tavapärasest ringist ja
tunnistama seal Jumalast nii sõnade kui tegudega.
Kristlastena kanname me
mitmekordset identiteeti. Ennekõike oleme me kristlased ja luterlased ja siis
eestlased ja saarlased , hiidlased või muhulased. Kui vaimuliku tunnuseks
on tema ametiriietus, siis laiemalt on iga kristlase
tunnuseks tema kristlik identiteet mis oma luterlikus vormis sobib meie
vaimulaadiga. Seega võiksime kanda julgemini loosungit: „EELK kui
rahvakirik kõigile eestlastele“.
Avalikkuses on EELK ka
kõigi kristlaste eestkõneleja, väikesed konfessioonid vaatavad tema poole.
Konfessionaalsed erinevused ja konfessionaalne identiteet on taandumas, mida
näitavad muu maailma kogemused. Identiteedi allikana tõuseb esile täna ja
lähitulevikus teatud pingeväli konservatiivsuse-liberaalsuse küsimuses.
Kogu kiriku tegevuse ja
misjonitöö eesmärgiks on oma liikmete usuelu süvendamine, uute inimeste
võitmine Kristusele, jätkuv kirikutöö arendamine ning mõju suurendamine
ühiskonnas. Ka koguduse osaduselu süvendamine annab märkimisväärse panuse meie
koguduseliikmete vaimulikku arengusse ning kingib julguse olla Kristuse
tunnistaja tänapäeva maailmas. Vastutust kandev ning vaimulikult varustatud
kristlane on Jumala poolt õnnistatud tööriist.
Anti Toplaan
Saarte praost