Jeesus ütleb: „Tõesti, ma ütlen teile, kui te ei pöördu ega saa kui lapsed, ei pääse te taevariiki! Kes nüüd iseennast alandab selle lapse taoliseks, see on suurim taevariigis." Mt 18:3-4
Kord astusid Jeesuse jüngrid Kapernaumas Jeesuse juurde ja küsisid: „Kes küll on suurim taevariigis?”
Kui Jeesus oli varem tulnud Filippuse Kaisarea aladele, küsis Jeesus oma jüngritelt: „Kelle ütlevad inimesed Inimese Poja olevat?” Siimon Peetrus ütles toona: „Sina oled Messias, elava Jumala Poeg.” Millepeale Jeesus vastas: „Sa oled õnnis, Siimon, Joona poeg, sest seda ei ole sulle ilmutanud liha ja veri, vaid minu Isa, kes on taevas. Ja mina ütlen sulle: Sina oled Peetrus ja sellele kaljule ma ehitan oma koguduse, ja põrgu väravad ei saa sellest võitu.“ Mt 16: 13-18
Küllap oli jüngrite jaoks oluline, kes on pärast seda sündmust Jeesuse silmis Peetruse kõrval järgmisena olulised jüngrid, kui nende õpetaja tõuseb valitsema. See inimlik soov on kordunud ajaloos kuni tänapäevani ikka ja jälle, kui juhtub, et keegi soovib olla teistest parem, edukam või võimukam mille saavutamiseks asutakse samme vahendeid valimata. Jeesus annab oma jüngritele mõista, et nii ei peaks olema nende keskel.
Matteuse evangeeliumi järgi kutsub Jeesus oma jüngrid enese juurde ja ütleb: "Te teate, et rahvaste valitsejad peremehetsevad nende üle ja suured meelevallatsevad nende kallal. Nõnda ei tohi olla teie seas, vaid kes iganes teie seas tahab saada suureks, olgu teie teenija, ja kes iganes teie seas tahab olla esimene, olgu teie sulane, nii nagu Inimese Poeg ei ole tulnud, et lasta ennast teenida, vaid et ise teenida ja anda oma elu lunaks paljude eest!” Mt 20: 25-28
Alguses kõlanud salmides kutsub Jeesus jüngrite küsimuse peale ühe lapse, pani nende keskele seisma ja ütles: „Tõesti, ma ütlen teile, kui te ei pöördu ega saa kui lapsed, ei pääse te taevariiki! Kes nüüd iseennast alandab selle lapse taoliseks, see on suurim taevariigis." Jeesus seab lapse oma siiruses ja rikkumatuses jüngritele Jumala riigi vastuvõtmise võrdkujuks või eelduseks.
Lapse suurus seisneb tema alandlikkuses. Mõni aeg hiljem õpetab Ta oma jüngritele seda, kuidas peaks temasse uskuja suhtuma teistesse inimestesse öeldes: „Aga suurim teie seast olgu teie teenija! Kes ennast ise ülendab, seda alandatakse, ja kes ennast ise alandab, seda ülendatakse.“ Mt 23: 11-12
Jeesuse vastus jüngritele on üsna otsekohane: Suurim taevariigis on see, kes alandab end selle nende keskele seatud lapse sarnaseks. Moosese seaduse kohaselt pidi iga Iisraeli mees tundma oma kohta koguduses nii, et keegi ei tohtinud jääda madalamaks kui tema seisus eeldas ja keegi ei saanud ka tõsta end kõrgemaks sellest milline oli kellegi positsioon koguduses ja ühiskonnas.
Nädalavahetuse eel kogunesid meie koguduse poolt läkitatud noorte esindajad Pärnusse kahepäevasele Noortekogule, et seada neid vanemate keskele nähtavamale kohale ja teatud mõttes ka eeskujuks. Noorte endi poolt koostatud sõnumis sõnastati rida ettepanekuid noorte suuremaks kaasamiseks: koguduste ja praostkondade koostöö tugevdamine, noorte kaasamiseks koguduste ja kiriku juhtimisse, kohalike arutelufoorumite loomine, mitmekesiste noorteürituste arendamine, noortejuhtide ja noorte teoloogide kohtumised ning väikegruppide ja koolituste kaudu kuuluvustunde kasvatamine.
Evangeeliumi kohaselt pidi elav ja toimiv kogudus taotlema üksnes ühte positsiooni ja nimelt Jumala lapse kohta taevariigi suures koguduses. Jumala lapse seisus tähendab jumalalaste uut olukorda kus me tohime kutsuda Jumalat oma Isaks. Jumala toetuse ja Tema poolt antud sõlmitud lepingu alusel oli Iisraelil õigus lapseseisusele, aga see õigus jõustub alles Jeesuses Kristuses. Kirjas roomlastele mainitakse sellega kooskäiva seisusetäielikku ilmsikssaamist, mis puudutab ka meie ihu. Apostel Johannes aga märgib, ütleb avab meile aga veel olulisema vaate: Me teame, et kui Kristus saab avalikuks, siis me oleme tema sarnased, sest siis me näeme teda, nii nagu ta on. 1 Jh 3:2
+ Anti Toplaan