Mida kaugemale areneb meie silmade all alanud kevad, seda enam tasakaalustab uue elu tärkamine meie ümber kogemust, millest oleme nii perede kui kogukonnana järk-järgult väljumas.Ootamatud olukorrad ja suuremad katastroofid on maailma ja selles elevaid ühiskondi tabanud aeg-ajalt kogu inimühiskonna eksisteerimise aja jooksul. Üks vanemaid ja meie päevini erinevates lugudes kajastunud dramaatilisi sündmusi on seotud toonast maailma mõjutanud veeuputuse ja Noa isikuga.


Noa seisis kahe ajastu piiril ja ühena vähestest elas üle peamiselt tänapäevase Musta merega piirnevate aladega seotud looduskatastroofi. Noa ehitas Jumala antud nõuannete järgi muljetavaldava suurusega laeva, mille abil pääses koos oma perekonna ja hulga maismaaloomadega läbi veel uude maailma. Arvatavalt 6000 aastat tagasi elanud legendaarse mehe nimi tähendas puhkust, rahu ja rahustamist, vaigistust ja lohutust. See oli vastukaaluks kõigele sellele millele ta ise ja tema lähedased oli vastu minemas. Asjaolud ja ootamatud sündmused võivad korraga tabada paljusid inimesi ja ühiskondi mida me ei saa täiesti vältida, kuid meist endist sõltub see, kuidas me nendeks valmistume ja keerulise olukorra tekkides toimuvasse suhtume.

Meist igaüks peab igapäevaselt lahendama eesseisvaid isiklikke või tööalaseid probleeme, millest laiem ring kunagi teada ei saa, aga samas on sündmusi ja nendest tulenevaid küsimusi mida peab lahendama paljude inimese eest nende poolt, kes selles ajahetkes on vastutavatel kohtadel või tulevad kriisiolukorras esile kui oma valdkonna asjatundjad. Kui demokraatlikus riigis annab rahvas valimiste teel mandaadi kohaliku omavalitsuse või riigi juhtimiseks teatud erakondadele või esimesel juhul ka valimisliitudele, ei ole vastutuste võtjatel ega neid usaldanud inimestel võimalik ette näha kõik eesolevaid probleeme. Suures osas muutuvad erandlike ja pingeolukorras oluliseks inimeste isikuomadused, mis võivad kaasa aidata olukorra paremaks lahendamiseks. Määrava tähendusega on ka erinevate osapoolte koostöö ja selle koordineerimine. Selliste isikuomadustega inimesi on igas ühiskonnas, kuid küsimus on selles, kas nad tunnevad, et peaksid astuma esile ja võtma vastutust.

Keegi ei tea kunagi väga täpselt ette, millal ja millisel kujul erinevast hädad meid tabavad. Samas mäletame tagantjärgi seda, kus me ise sellel hetkel olime ja mida tegime ning sedagi, kes olid sellel ajal riigi ja kohaliku piirkonna juhid ja kuidas nad oma ülesannetega toime tulid. Sellistel aegadel võime olla tänulikud, et meil on olemas igas peamises eluvaldkonnas oma autoriteetsed asjatundjad, kes rahulikul ajal saavad tegeleda oma erialase tööga, kuid vajadusel astuvad esile ja mõjuvad inimestele rahustavalt ja isegi lohutavalt. Eesti koroonakriisi keskmes on selleks kujunenud dr. Arkadi Popov või Kuressaare haigla ravijuht Edward Laane. Selline aeg toob esile ja väärtustab seni märkamatuks jäänud inimesi, kes erilistel aegedel seisvad ühiskonna eesliinil nagu hooldajad, haiglaõed, põllumajandustöötajad, müüjad, kaubaautojuhid jne.

Meie tänase loo peategelase Noa kohta öeldakse, et ta oli õiglane ja laitmatu mees, kellele anti tänapäevani ületamatuna tunduv kohustus valmistada ennast, oma pere ja teatud loomaliigid ette üle elama, neile tuntud maailma ähvardavat hukatust. Küllap suhtutaks ka tänapäeval inimesse, kes elab teistest erinevat elu ja tegeleb asjaga mis tundub enamikule inimestest kummalisena, kui veidrikusse. Parimal juhul võimaldas toonane ühiskond talle tema erihuvi, kui ta ei seganud teiste tegemisi, kuid kahjuks teame ajaloost palju ka neid näiteid, kus erinevatesse ja teistsuguse põhimõtetega inimestesse on suhtutud tõrjuvalt või koguni vaenulikult. Olgu selleks siis selle põhjuseks teistest eristub nahavärv, rahvus, sugu, usk või lihtsalt töökus mis sai paljudele meie kaasmaalaste peamiseks Siberisse küüditamise ajendiks.

Noa looga on seotud mitmed sümbolid, mis seostuvad laiemalt kogu maailmas kuid eriliselt Eestis ja Saaremaal veel kestva haiguspuhangu väliste märkidega.Esimese sellise sümbolina tõuseb esile Noa laev. See on nii ühe perekonna kui ka konkreetse ühiskonna märk. Oleme ühiselt olnud sunnitud tänaseks 43 päeva elama piiratud liikumisvabadusega ruumis, paljudel juhtudel surutud kitsaste koduseine vahele, kus on pandud proovile nii meie toimetulek kui inimeste vahelised suhted. Laev on ka Saaremaa valla sümbol, mille tuulte pöörises alust edasikandev puri kannab muistse katastroofi ehk Kaali meteoriidi märki. Tänaseks tajuvad nii saarlased kui selle külalised seda positiivse sümbolina, mis väljendab meie ühiskonna pikka ajalugu ja ellujäämisvõimet. Seepärast usun, et üski saart puudutanud meediakajastus ei suuda kahjustada Saaremaa ja saarlaste sõbralikku ja kokkuhoidvat loomust. Pigem saame ka suuremad raskused pöörata positiivseks sümboliks.

Olulise märgina tuletab laev meile meelde muutumise ja pideva edasiliikumise vajadust. Ellujäämiseks võib osutuda tarvilikuks vanast ja harjumispärasest loobumist, et asuda usaldusega esialgu ebakindlana tunduvale pinnale mis tõstab meid kriisi süvenedes kõigi olukordade üle, nagu Noa laevaga mis tõsteti veeuputuses vana maailma kohale.Kui Noa nägi vee alanemist avas ta 40 päeva möödudes akna ja lasi ta mitu korda välja tuvi, kes ei leidnud kohta kus peatuda. 47 päeval tuli õhtul tuvi tagasi nokas õlipuu haljas leht, kuna vesi oli maa pealt kahanenud. Sellest tuvist ja õlipuulehest on aja jooksul kujunenud rahu sümbol. Alanud kevad koos linnulaulu ja haljendava maaga on meile märgiks uuest lootusest, et kõik see mis on toonud muret ja leina on möödumas.